låser ni eran dörr jämt?

Vi brukar i princip alltid låsa vår ytterdörr, även fast vi är hemma. Jag vet inte exakt varför, jag menar, hur ofta kommer någon okänd o öppnar ens ytterdörr o bara kliver på? Men ändå det känns bäst att ha dörren låst.

Nyss hände en grej som visar på att vi bör fortsätta med låst dörr.

Jag hör att någon försöker öppna dörren. Jag tror då att det är en kompis som vi sitter o väntar på, han gick för en stund sen och eftersom att han ska komma tillbaka snart så är det ingen av oss som har orkat bry sig om att resa sig o gå till dörren för att låsa. Det blir ju enklast att han bara kan ta sig in av sig självt när han kommer snart igen.

Men det var inte han, utan när jag vänder huvudet mot hallen så står en liten pojk där, kanske 4 år gammal och ser ganska rädd/förvånad ut. Strax bakom honom kommer en tjej som kanske var ett par år äldre o drar tag i honom. Innan jag ens hinner säga något eller resa mig upp ifrån datastolen så stänger dom igen dörren. Efter det gick jag o låste. :P

Stackars små barn, de kanske blir vettskrämda när de öppnar vad de tror är sin egen dörr o så sitter där en helt okänd människa och allt ser annorlunda ut?! :P

Detta påminner mig om en sak som hände för kanske ett år sedan.

Det kom en liten tjej hit och öppnade vår dörr (tror jag, eller om hon plingade på, minns inte). Hon var väl runt 4-6 år kanske. Jag minns inte riktigt om hon kanske frågade efter sin pappa eller sa nåt om att han inte var hemma, men hon ville iaf komma in för att hon var kissnödig.
Jag blev helt paff och såklart förvirrad. Jag ville ju inte ha in henne, men samtidigt så känns det lite taskigt att säga nej till en så ung flicka som kanske inte hinner hålla sig tills hon kommer till en annan toalett. Så jag lät henne låna vår toa och satt och önskade innerligt att hon INTE skulle ropa på mig när hon var klar, för att be om hjälp med torkning.
Min önskan uppfylldes och hon klarade av bestyren själv. Sen gick hon.

DOCK, så tvättade hon inte händerna efter sig och hon spolade inte heller i toan. Sen tar hon med sina sandlådeleks- och kisssmutsiga händer o öppnar vår ytterdörr när hon ska gå!

Ja, jag vet. Jag lider av bacillskräck, ibland väldigt mycket och ibland mindre.

Jag var iaf tvungen att spola och göra rent toastolen och även torka handtaget på ytterdörren efter den underliga händelsen. :P

Har ni fått oväntat besök någon gång på ett liknande sätt?

Kommentarer
Postat av: Andreas

Låser också alltid, inter sjutillhållarlåset ifall de börjar brinnar när man sover men de vanliga. Finns så mycket idioter som stormar in och rånar folk i hemmen nu förtiden. Iofs är våran dörr lövtun och man yxar igenom den råätt lätt men då ska man nog vara riktigt påtänd om man ger sig på något sånt.

2009-04-30 @ 23:52:43
Postat av: Jonna

Jag bor längst ner här i ryd.. Och jag har små oväntade besök då och då i fönster och balkongdörren.. inget kul :( ..

2009-05-01 @ 00:01:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback