högskoleprovet.

Oj oj oj..o6.3o imorses ringde den jävla väckarklockan. Eller ja, det var faktiskt inte speciellt jobbigt att gå upp, men det betyder inte att jag tycker om att behöva slava efter en väckarklocka! :D

Det var idag nämligen dags för oss två att skriva högskoleprovet. I över en månad så har jag till o från känt mig superstressad över att jag borde öva inför provet osv. Tror ni att det blev nåt pluggande för min del? Icke!
Jo, jag satt i nån halvtimme/timme sent igår kväll o gjorde några delar ifrån ett gammalt högskoleprov på internet. IGÅR! Som jag sagt förut, jag är bäst på att skjuta upp saker till sista stund verkligen :P

Skrivningen började o8.3o imorses och vi promenerade bort till högskolan, det var plusgrader och härlig frisk luft som gjorde att vi piggnade till. Jag som alltid annars är superlat uppskattade faktiskt den här promenaden :)

Provet gjordes med många andra, jag & Jonte hamnade i olika salar, men det gjorde inte så mycket eftersom att vi ändå inte skulle fått prata med varann under lektionstid.
Vi gjorde ca 50 minuters-delar åt gången med rast emellan varje delprov. Lunchen avnjöt vi nere i skolans "uppehållsrum" (?), vi hade med oss varsin köttebullemacka, potatissallad, dricka och massa banan & äpplen. Sen gick vi o köpte lite godis o satt ute i det kyliga, friska vädret.
Kl. 16.15 så var provdagen äntligen slut och vi fick gå hem. Trots att det har varit skola och prov hela dan så upplevde jag det som att dagen har gått rätt snabbt och det har inte varit speciellt jobbigt.

Hur gick det på provet då undra ni kanske nu?
HAHAHAHAhahahahaHAHAHA!
I suck!

Provet gick asdåligt! Det var första gången jag gjorde det o så hade jag ju inte övat något mer än nån timme igår kväll. (Kasst av mig). Men så är det ju inte så lätt att öva på nåt specifikt heller när proven alltid är olika, man kan det man kan liksom.
En sak som störde mig och säkerligen försämrade mitt resultat var hur frågorna var gjorda i matte-delen. Det var jättecp-iga svarsalternativ. Svårt att förklara..men hade svarsalternativen varit utformade på ett annat sätt där så hade jag nog fått mycket bättre för jag anser själv att jag är rätt duktig på matte. En kompis som pluggar matte E nu fick bara 3 rätt mer än mig på mattedelen, så det beror nog inte på att vi är dumma utan på de satans svarsalternativen!



Exempel på hur det såg ut i mattedelen:

1. För att visa förändring över tid används index. År 1950 (index = 100) hade Stockholms kommun 745 936 invånare. Hur många fler invånare hade Stockholms kommun år 2000 än år 1950?
     
  (1) År 2000 var indextalet för antalet invånare i Stockholms kommun 100,59.
     
  (2) År 2000 hade Stockholms kommun 750 337 invånare.
 
Tillräcklig information för lösningen erhålles
  A i (1) men ej i (2)
  B i (2) men ej i (1)
  C i (1) tillsammans med (2)
  D i (1) och (2) var för sig
  E ej genom de båda påståendena



2. En flock vildgäss är på väg söderut. Hur många honor finns det i flocken?
     
  (1) Flocken flyger i en V-formation och det flyger inte två gäss av samma kön direkt efter varandra.
     
  (2) Det finns 11 hanar i flocken.
 
Tillräcklig information för lösningen erhålles
  A i (1) men ej i (2)
  B i (2) men ej i (1)
  C i (1) tillsammans med (2)
  D i (1) och (2) var för sig
  E ej genom de båda påståendena


Kunde de inte bara haft alternativ som t.ex. A. 56  B. 89  C. 77  D. 48   osv. ? Hänger ni med på hur jag menar? Att man skulle fått räkna ut en uppgift o sen välja det rätta svaret!

 
Iaf..har ju ej fått resultatet än, vart jag hamnar på skalan. Men när vi kom hem så kollade vi facit på text-tv o jag räknade 1 poäng för varje rätt svar och det resultatet blev iaf skitdåligt..så dåligt så att jag skäms för att berätta för nån :/

Men tydilgen så brukar många skriva provet en andra gång. o då få bättre resultat, för då vet man mer vad som väntar o hur det går till osv.

Jag vet inte om jag har lust att betala 350kr en gång till för att få utskrivet på papper att jag är dum i huvudet?

Har ni gjort högskoleprov nångång? Kan ni inte berätta era upplevelser av det och hur det gick för er? :) Jag är ju nyfiken!

Kommentarer
Postat av: Termoschen

eyeyey schoo bruden, ällt över 2 poäng är nog bra :)

2009-03-28 @ 20:58:22
Postat av: Anonym

Att man ens ger sig på det där :P hahaha. hhiih. men ta nya tag till nästa gång =) nu vet du ju som sagt! Pöss

2009-03-29 @ 13:38:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback