att handla ekonomiskt.

I veckan har vi haft tur när vi har handlat mat. Det började med att när jag var nere på Willy:s så fann jag en nötstek på 1,1 kg för halva priset eftersom att det var kort datum på. Hur bra är inte det? Köp, ta hem, dela upp och frys in direkt.

Senare under veckan så kikade vi ner i vår affär o där brukar dom ha en korg med "halva priset-varor" med kort datum. När vi kikade i korgen så hittade vi billiga grytbitar av nötkött, skinkschnitzlar och även ett par billiga o tjocka skivor oxfiléer. Vi slog ju till direkt såklart när det var så billigt!

Varken jag eller J kunde minnas om vi nångång hade ätit oxfilé så det kändes extra kul att få sånt lyxigt kött till middag. Jag stekte upp skivorna med lite tärnad potatis, tillbehören bestod av gräddsås, ljuvlig potatissallad och grönsaker. Till efterrätt så åt vi en färsk mango. Så himla gott, härligt, ljuvligt och lyxigt kändes det! :)
Proffs som jag är ibland så lyckades jag steka oxfiléen perfekt, inte blodig men jag tog den precis i rätt tid så att den inte hann bli torr. Min kryddning var också väldigt lätt då vi inte ville överkrydda köttet o gå miste om smaken.
En underbar måltid tillsammans med min älskling med andra ord <3

Angående billigt kött i veckan så fick vi faktiskt en nitlott en av gångerna. I den här korgen nere i vår affär så hittade vi en av dagarna en lammstek på ca 1 kg som var märkt med halva priset. När vi undersökte biten så såg vi att bäst före-datumet hade redan passerat med en dag. Jag gav det en chansning o frågade kassörskan om vi då kunde få biten för ytterligare halva priset, alltså 75% rabatt istället för 50%. Eftersom att köttet redan hade gått ut så antog jag att dom egentligen inte fick sälja det..men jag har ingen aning om vad som gäller. Vet ni om affärer får sälja saker som redan har passerat sitt bäst före-datum?
I vilket fall som helst så sa hon nej och att så hade dom aldrig gjort innan så det gick inte.
Jag sa till Jonte att "ja, lycka till för dom att få sålt den gamla biten isf..?"
Vi köpte den iaf inte eftersom att hon vägrade ge mer rabatt trots att den hade passerat sitt datum. Jag hoppas att dom förlorade på det nu, HA! :D

Men visst är det kul när man kan hitta så bra fynd? När vi i vanliga fall inte har råd att köpa så jättemycket kött som det är just nu med vår ekonomi. Nu har vi frysen full av godsaker :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback